مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون


 

اسنک‌های حاوی پروتئین بالا می‌توانند جایگزینی مناسب برای غذاهای پر چرب و پر کربوهیدرات باشند. غذاهای حاوی پروتئین بالا انرژی بدن را برای مدت طولانی‌تری تأمین می‌کنند. افرادی که به دنبال رژیم کاهش وزن هستند، اغلب با تمرکز تنها روی سه وعده غذایی در روز اشتباه می‌کنند. اکثریت فکر می‌کنند خوردن صبحانه، ناهار و شام برای تناسب و رشد بدن کافی است. بدین خاطر، بسیاری از اسنک‌های سالمی که می‌توانند مصرف کنند غافل می‌شوند. در واقع، بسیاری از افراد نمی‌دانند که خطر مصرف تنقلات بین وعده‌های غذایی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، بهترین کار استفاده از اسنک‌های سالم و مغذی است.

فواید پروتئین‌ها

در میان کارکردهای مختلفی که پروتئین‌ها برای حفظ تناسب و سلامت بدن انجام می‌دهند، مهم‌ترین آن‌ها تشکیل بافت است. در کنار این، پروتئین‌ها به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند. پروتئین‌ها همچنین به رشد عضلات، مفصل‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. چون پروتئین رشد عضلات را افزایش می‌دهد، به کاهش وزن و کنترل آن کمک می‌کند. مزیت دیگر مصرف پروتئین رفع گرسنگی برای مدت طولانی‌تری است.

اسنک‌های حاوی پروتئین بالا

مقدار متوسط پروتئینی که روزانه باید دریافت شود تنها از طریق غذاهای معمولی قابل دریافت نیست پس، لازم است که این نیاز با کمک مواد غذایی حاوی مقدار پروتئین بالا برطرف شود.

پنیر دلمه شده و میوه

پنیر دلمه شده منبع عالی از پروتئین است و هنگامی که پای اسنک‌ها در میان باشد، نیم فنجان پنیر دلمه شده می‌تواند شما را سیر کند. به همراه مواد غذایی مانند میوه‌های تازه، خشکبار و عسل، این ترکیب بسیار مفید خواهد بود. یک فنجان پنیر دلمه شده حاوی 28 گرم پروتئین است و بهترین اسنکی است که می‌توانید به عنوان میان وعده مصرف کنید. از پنیر کم چرب به عنوان اسنک استفاده کنید.

نوشیدنی‌ها و شکلات‌های پروتئینی

اگر به دنبال اسنک پروتئینی هستید که بتوانید بدون تلف کردن وقت نیاز بدن خود را تأمین کنید، شکلات‌های پروتئینی انتخاب خوبی هستند. انواع مختلف شکلات‌های پروتئینی در بازار وجود دارند. ولی، قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و چربی نیز هست یا خیر. از مصرف این دسته از شکلات‌های پروتئینی باید خودداری کنید و به دنبال شکلات‌های پروتئینی باشید که پروتئین زیاد و کربوهیدرات و چربی کمی دارند. شما همچنین می‌توانید به عنوان میان وعده از نوشیدنی‌های پروتئینی نیز استفاده کنید. ولی، همانند شکلات‌های پروتئینی، برخی نوشیدنی‌های پروتئینی نیز ممکن است حاوی کربوهیدرات و چربی بالایی باشند که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

آجیل

بادام زمینی و گردو منبع عالی از انرژی به شمار می‌روند. آجیل سرشار از پروتئین است. ولی، اگر نگران دریافت کالری هستید، در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید. اگر چه آجیل دارای چربی است ولی، چربی‌های آن چربی‌های غیر اشباع هستند که برای سلامتی مفید و لازم است. ویژگی دیگر آجیل فیبر بالای آن است که به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند و همچنین تا مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه بادام به کنترل وزن و تنظیم سطح کلسترول LDL کمک می‌کند.

لوبیای پخته

پروتئین فراوان چیزی است که می‌توانید از این اسنک به دست بیاورید. به علاوه، لوبیا سرشار از آهن و فیبر است و به گوارش کمک می‌کند. در کنار این، لوبیا حاوی اسید فولیک نیز هست که طی بارداری از مواد مغذی بسیاری ضروری به شمار می‌رود. منگنز عنصر مهم دیگر موجود در لوبیاست که به حفظ تراکم استخوان، افزایش میل جنسی و افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک می‌کند و همچنین مانع تشکیل پلاک در رگ‌های خونی می‌شود.

شیر کاکائو

شیر کاکائو از نوشیدنی‌های پر مصرف و خوشمزه به شمار می‌رود. شیر کم چرب با پودر کاکائو نوشیدنی مناسب برای مصرف بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی به شمار می‌رود. در کنار این، تهیه شیر کاکائو آسان است و گرسنگی را نیز به خوبی رفع می‌کند. در واقع، شیر کاکائو انتخاب خوشمزه‌ای است که می‌توانید به عنوان میان وعده مصرف کنید.

سفیده تخم مرغ

وقتی می‌خواهید از مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد استفاده کنید، سفیده تخم مرغ را نمی‌توان نادیده گرفت. بهترین چیز درباره سفیده تخم مرغ آن است که کلسترول و چربی کمی دارد بنابراین، اسنکی سالم و مقوی خواهد بود. اگر سفید تخم مرغ را دوست ندارید، می‌توانید از املت سفیده تخم مرغ به همراه پیاز، فلفل و گوشت بدون چربی استفاده کنید.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر به حفظ سلامت قلب، کاهش کلسترول و کنترل وزن بدن کمک می‌کند. بلغور جو دو سر پخته شده در شیر آن را تبدیل به اسنکی فوق‌العاده می‌کند.

عدس

انتخابی دیگر برای تهیه اسنکی سریع و سالم که حاوی پروتئین زیادی است عدس می‌باشد. مطابق گفته‌های متخصصان، یک فنجان عدس حاوی 18 گرم پروتئین است از اینرو، برای کسانی که به دنبال رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا هستند یک باید به شمار می‌رود.
اکنون با برخی از مواد غذایی سالم حاوی پروتئین زیاد آشنا شدید. اگر شما جزء کسانی هستید که به دنبال کاهش وزن و استفاده از رژیم غذایی حاوی پروتئین هستند توصیه می‌شود این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.